Menu
Uw dreigingsmodel definiëren

Uw dreigingsmodel definiëren

Om te beginnen zou een dreigingsmodel kunnen worden gedefinieerd als hoe een persoon moet worden beschermd op basis van zaken als:

  • de waardevolle spullen die ze bezitten
  • de informatie die ze kennen
  • of het werk dat ze doen.

Iemand als de president van de Verenigde Staten zal een veel groter dreigingsmodel hebben dan iemand die in een supermarkt werkt. Dit is echter niet altijd van toepassing op de internetwereld, omdat we het idee van dreigingsmodellering vaak niet vanuit een holistische benadering bekijken. We hebben de neiging om het te zien als good guys vs bad guys als het gaat om het hele concept van beveiliging, privacy en anonimiteit.

Denk aan iemand als Edward Snowden - de grote klokkenluider die een heleboel NSA-geheimen onthulde met betrekking tot de privacy van Amerikaanse burgers. Zijn dreigingsmodel is heel anders dan het jouwe of het mijne omdat zijn leven letterlijk op het spel staat. Mensen willen hem dood voor wat hij deed. Dus voordat we ons verdiepen in het hele idee van veiligheid, privacy en anonimiteit in de online wereld, moeten we ons afvragen: waar en van wie heb ik bescherming nodig en welke informatie of gegevens gaan ze van mij proberen te krijgen? Zie jezelf als een winkeleigenaar en ga ervan uit dat iemand altijd zal proberen om te nemen wat je hebt en het in zijn of haar voordeel te gebruiken.

Dit is waar het idee vandaan kwam om dit papier in 4 delen te splitsen. We gaan van gewone internetmensen naar technisch onderlegde gebruikers zoals ik, naar overheidsfunctionarissen, advocaten en dergelijke, naar Edward Snowden zelf. Als je eenmaal hebt bepaald tegen wie je bescherming nodig hebt en wat je moet beschermen, zou je de stappen moeten kunnen nemen om je kennis te vergroten en online veilig te blijven.